Friday, March 13, 2015

Masak Lemak Nenas dengan Ikan Sepat Masin



Assalammualaikum!!! 

Hari ni dalam sejarah hahaha tuan tanah  lama menyorok baru nak bagi salam hahaha mintak ampunn ya para pengunjung blog.. ada ke? hahaha

Rasanya last update tahun lepas kan? pehtu aku dok diammmm.. yang benar nya, blog ada masalah pastu baru2 ni baru elok balik.. tah kenapa agak eh.. 

Mana nak mula ye.. kita terus ke resepi je lah hahaha tak idea pulak nak berceloteh *dasarrrr kan 

Hari ni aku masak lemak nenas dengan sepat masin.. ni pertama kali aku buat dan main campak2 je.. nasib baik jadik.. .







Senang je masak lauk ni, kalau dah tau masak lemak cili api tu bole la berjinak buat ni pulak... 

Nenas kali ni aku guna yang dah masak , mak mertua bagi.. macam2 tau2 je aku nak makan kan hahahaha.... dan tu je pertama kali aku potong nenas sendiri.. waduh! waduh!! kalau ibuku nampak memang aku akan dimarahin hahah.. dari sebesar nenas jadi kecik! puas aku tarah sana sini,, haaaa.. jadi lah kan dari takde langsung.. separuh aku simpan dengan harapan nak masak lauk ni.. separuh lagi aku gaul dengan gula simpan dalam bekas bole buat kudap kudapan.. selain tu nenas juga elok okey untuk proses pembuangan ye.. haa... 

Dari sari ke sari aku plan nak masak nenas ni.. tak menjadi jugak.. tapi hari ni cik abang cuti sebab cherry berry dari malam tadi.. kesian dia letih.. pelik betul, aku makan apa yang dia makan.. dia sakit perut aku tak.. hahahaha nampak sangat Nora perut kau tebal hahaha bukan ye.. aku makan sikit je dia makan banyakkk! itu sebabnya.. so dia sakit lebih sikit la kan? hehe dah2 mengarut.. 

Jadi disebabkan itu aku masak lauk ni, motif?? aku tak tau apa.. tapi aku rasa ni lah harinya... hahaha.. cik abang ON je katanya.. jadi kita mulakan proses



Bahan:

Of course la nenas kan.. takde kan masak lemak ikan masin je.. hehehe . Nenas tu agak2 la banyak mana yang korang suka. 
Cili padi (kalau suka pedas bubuh bebanyak). Kunyit hidup dalam 1 cm camtu. Serai sebatang dititik. Cili Padi dengan kunyit ditumbuk halus. Asing kan kejap.

Selepas tu, basuh ikan sepat masin kita bersih2.. potong 2 kalau besar. Rendam kejap (kasi jangan masin sangat)

Santan cair dan santan pekat *ni agak2 je ye, banyak mana kita nak kuah lemak kita tu*

Cara:

Siapkan santan cair dalam periuk. Masukkan bahan tumbuk dengan serai tadi. Buka api. Kasi mendidih jap. Masukkan nenas, kasi empuk sikit.  Masukkan ikan masin dengan santan pekat,

Haaa.. yang ni crucial part sikit.. kena kacau selalu kang pecah minyak pulak.. masukkan garam, gula, perasa. Gaul sampai mendidih. 

Rasakan garam, gula semua. Kalau okey.. Siap! dah boleh mencekik! hehehe






notakaki: besok aku write up pasal apa yang terjadi awal tahun 2015



No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..