Monday, April 08, 2013

Hati Lembu Goreng Berempah


Assalammualaikum! saper suka makan Hati?? ha.. saya suka.. tapi bukan makan hati berulam jantung tu ye.. tu menambah kolestrol ye.. hahahaha...

Sekali sekala bole la.. tak leh selalu kang jadi pelupa plak.. teringat kat kawan saya.."nora, kau tak raso ko lembu ko? lidah den ni ha.. dah raso lembu.. " hahahhahaa.. tu bahana makan hati lembu pepagi.. kekekekeke.. mula la mengagau mencari air manis.. nak hilangkan rasa lembu tu.. hahahahaha

Menu ni saya buat hari jumaat lepas.. untuk adik saya yang mengandung elokla untuk tambah darah dia.. haha.. jangan terlebih sudah!! susah bah kalau kau! hahaha.. apa yang aku merepek nih?! lupakan.. meh kita cek resepi.. 

Resepi ni saya ingat yang benarnya.. masa adik saya kahwin .. lauk pengantin tu ha.. tukang masak tengah menumis saya perati dan apalagi nak tanya segan so main bau2 dan ingat2 je lah.. tapi last friday (cehceh.. speaking plak kikiki) cuba buat dah sedap!! maybe tak sama sikit tapi adik saya menjilat jari lah.. hahahha (masuk bakul angkat sendiri nih!.. yelah sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri hahaha)

Untuk ni saya guna tak sampai setengah kilo Hati lembu.. saya basuh bersih2 .. rendam kejap dengan tepung gandum.. bilas.. pastu potong nipis cam yang kita selalu makan tu.. asingkan tepi.

Siapkan 1 biji bawang besar, 3 ulas bawang putih dan halia besar2 ibu jari serta jintan manis (dalam 3 cubit) .. kita blender halus.. tumbuk pun bole..kasi halus2 sikit.. ketepikan.

Cili Hijau.. belah 2.. dalam 3 atau 3 batang. Serbuk Kari daging.Kicap Pekat dan kicap cair.

cara:

Panaskan minyak, masukkan bahan kisar hingga naik bau.. masukkan serbuk kari daging dalam 2 sudu besar. Gaul rata dan tumis hingga pecah minyak. Masukkan hati gaul rata. Masukkan sikit air. Biar seketika. Masukkan 2 sudu kicap pekat manis dan dalam 1 sudu kicap cair. Gaul rata. Rasa masin lauk.. kalau dah okey (sebab kita guna kicap pekat so dah sedia masin tak perlu) kalau tak tambah garam dan perasa. Masukkan cili hijau atau bawang yang di potong bulat. Gaul lagi.. kalau nak kuah lebihkan sikit air. rasa lembut hati. Kalau dah lembut. Siap! 


Lauk ni sesuai juga untuk wanita dalam pantang.

4 comments:

  1. Suami saya sangat suka makan hati lembu masak gini.. tapi wife dia ni tak makan.. jadi tak bape nak buat.. sesekali je boleh.. selalu en.suami gi makan hati bila kat kedai makan..

    ReplyDelete
  2. hehe.. saya ni makan hati tapi suami tak makan.. sebab tu saya akan buat kalau ada tetamu/ request je..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. *Assalamualaikum, jom sebarkan berita ni sberapa byk yg mgkin utk membantu org yg memerlukan, terima kasih smua..aaminn.*

    Sy En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk herba dr hutan. Sy mnjual herba warisan yg mampu mrawat smua jenis kanser dari tahap 1 ke tahap 4 dan utk pengidap resdung kronik. Herba warisan dr hutan belantara ini tak mganggu rwatan kimoterapi. Ia blh diambil smasa rwatan hospital, malah lg baik jika berubat bsama spya lg cpt sembuh. Daun² herba trpilih ini sudah trbukti brkesan kpd rmai pesakit kanser & ianya sukar dijumpai, malah belum ada mna² syarikat yg mngeluarkn herba ini. Ia herba khusus mrawat kanser & resdung yg kronik. Fokus herba ni ialah mbunuh sel kanser hingga ke akar umbi spya kanser tak berulang lg.Jgn biarkan pnyakit menghuni dlm tubuh hingga kronik. Ia akn merebak ke organ lain.Bila dh merebak ia mnyukarkan rawatan. Herba bkn bnda asing lg. Jgn was² lg, sejak beratus thn herba dh digunakn oleh nenek moyang kita. Benda natural tak mganggu rawatan moden. Bkn pesakit kanser pun blh minum utk mencegah kanser. Utk psakit kanser, sy akn bantu hingga sembuh,memberi saranan & motivasi bgaimna utk hadapi kanser. Sy dh jumpa rmai psakit, kita blh brkongsi pndapat utk rawat smpai sembuh. Rmai psakit sy dh sembuh,anda bila lg?
    Hubungi utk order & pertnyaan:
    *En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570*

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..