Saturday, June 18, 2011

Kek Coklat Moist Kukus

Hai..aku sejak2 akhir ni aku rajin la pulak mencuba pelbagai resepi kek n puding..muffin la..so kek coklat ni lah kek pertama yg aku buat...sedap!..x sangka aku..lagi pun resepi nya sangat senang nak di ikut...utk org yg baru nak berjinak-jinak ni mmg sesuai sgt...

ni masa dlm kukusan..dan dibawah ni hasilnya + topping yg meleleh ni...

sedapkan tgk kek ni...hehehe...cuma aku kena praktis lagi buat topping dia..tp mmg sedap..moist..gebu..mcm2 lagi lah...ni resepi untuk buat kek coklat moist kukus...

bhn2 A:

1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair..
1 cwn susu pekat
1 cwn myak msk..(aku guna minyak jagung)
*semua bhn d'atas gaul sebati n msk atas api perlahan.
*rehat kejap bila bhn dh sebati.

bhn2 B:
tepung gandum 3/4 cwn
soda bicarbonat 1 sudu kcil(sudu kfc)
baking powder 1 sudu kcil (sudu kfc)
*semua bhn nih ayak k..

bhn C: telur 4 bj (blender jer) gred A

Cra2 bt:
satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A....secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...bila dh sebati....taruk jer dlm loyang yg dsapu myk....n kukus dlm 30 -45 minit (b'gantung saiz loyang)...klu nk test cucuk ngan lidi klu x melekat kira msk le...(balut tutup pengukus ngan kain/aluminium foil

*p/s...loyang 2 kena panaskan dl sblm mskkan adunan kek td.. topping mudah jer...serbuk koko + susu pekat + susu cair + secubit mentega = msk cr double boiler hingga sebati cmua bhn2 td....(agak2 je)..


Selamat mencuba...

















aku memang follow sebijik dr resepi..n mmg mantop... cubalah..



3 comments:

  1. kalau nak buat setengah adunan cmna ek...telur tu klu xpkai telur gred A bole x..

    ReplyDelete
  2. kalau setengah adunan semua bahn kena bhg 2..kalau telur tu dari 4 jadi 2 biji lah..kalau xnk guna telur gred A..guna gred B pun bole cuma kena tambah satu biji lagi kot...cer tgk ni saya guna satu biji telur untuk setengah adunan...http://inilahchentaku.blogspot.com/2011/07/chocolate-cake-moist-steam-for-my.html..ada kt entry saya..jadi jugak..hehe

    ReplyDelete
  3. wahh..nmpak sedap n senang
    mmg nak kena try ni
    lgpun kat rumah belum ade oven so resipi2 yg x guna oven mmg membantu.

    thanks for sharing :)

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..