Wednesday, July 17, 2013

Nasi Ayam paling sedap



Alhamdulillah, semalam genap seminggu umat islam  berpuasa tapi aku baru puasa 2 hari  hehe.. dok pikir apa nak masak.. akhirnya saya masak nasi ayam..senang.. sebelum pukul 6 da siap.. anak2 siap makan dulu hahaha.. sabar je lah..

dalam banyak resepi.. yang ni paling sedap kot..cik abang makan bertambah-tambah.. siap kata nanti bole buat lagi.. tapi kan tgk lah nasi ayam kite takde sayur langsung! haha.. tak beli.. so makan nasi ayam, sup dan sambal dia je.. menu lain kuih muih la.. ringkas je tapi habis licin hahaha.. punya kuat makan kami nih..hahaha

Untuk resepi bole klik kat sini terima kasih untuk resepi yang sedap nih! 

ni antara proses bikin nasi ayam semalam 


Nasi Ayam Paling Sedap
Oleh: Azie Kitchen


Lauk Ayam:
1 ekor ayam
Halia
Bawang putih
Bawang merah

Bahan perap:
Sos tiram
Kicap cair
Kicap manis
Madu
Minyak bijan

Kisar halia dan bawang putih dan bawang merah. Perap ayam dengan bahan kisar selama 30 minit.


Didihkan air di dalam periuk dan masukkan ayam tadi dan perlahankan api sehingga ayam setengah masak. Selepas itu angkat ayam tadi dan perapkan dengan bahan perap seketika. Gantungkan ayam sekurang kurangnya satu jam. Dan goreng nanti dengan minyak panas. Sekejap je. (yelah kita dan rebus ayam kan.. kasi kaler ayam cantik lagi)

-saya follow semua tapi tak gantung hahaha.. saya buat camni je ha.. boleh la kan hahaha.. mana dan je aku nih hehe..kita buat dia.. hahaha







Nasi Ayam:
Mentega - tak guna -saya guna
Minyak ayam - saya tambah-tak guna
Bawang merah
Bawang putih
Halia
2 helai daun pandan
1 helai daun salam (bay leave)-tak letak
Susu full cream-saya tak letak
Serbuk ayam-tak letak -saya letak
Garam
Gula
Rempah penumis - bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis

Basuh beras wangi, tos dan letak dalam rice cooker. 


Di dalam kuali masukkan mentega, tumis bawang putih, bawang merah dan halia yang telah dikisar, bunga lawang, buah pelaga, kayu manis, daun pandan dan daun salam. 
masak macam biasa letak stok ayam tadi, kalau kurang tambah air :)

aku tumis dalam periuk nasi.. senang haha ..pemalas kau kan hehe..tapi wangi.. sedap bau nyer.. 

untuk sambal nyer

Amik cili merah (besar) kisar halus..saya tambah cili padi nak kasi pedas sikit, masuk ke dalam periuk, letak sikit stok ayam tadi, gula (kalau suka manis letak lebih) dan cuka sikit serta sos cili.. masak hingga sambal mendidih siap.

untuk sambal kicap

Lebihan perapan ayam tadi, masukkan kedalam periuk.. masak hingga mendidih.. tambahkan sikit stok ayam. siap.

untuk Sup..

Stok ayam tadi (kalau kurang tambah air sikit) letakkan sup bunjut, daun sup, garam. Siap

Sesaper yg nk cuba tu sila buat ye.. memang sedap nasi ayam nih..




No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..