Saturday, September 24, 2011

Ayam sos

Assalammualaikum..hari saya lambat memasukkan entry masakan saya..hehe..saja je..yang benarnya penyakit M dah melanda diri haha..hari ni kakak dan anak2 nya datang kerumah saya sebelum bergerak ke rumah terbuka..seronok berborak..beselah adik kakak kalau dah jumpa macam2 topik dibincangkan...bukan bergosip yee... suami saya pulak tak sihat demam selsema dan terbaring je..so saya tak jadi la nk berjalan kerumah terbuka..duk umah je lah..so tenghari dok pikir nak masak apa ye..cik suami tak sihat...pastu cik suami kata buat ayam sos tu je lah..sedap..hmm..dalam hati yahooo!! hahaha..senang kerja aku..hehe (apa lah..)tp ikhlas ye..so dengan pantas saya memasak..siap.. selera dia makan.. sebagai isteri kepuasan paling best sekali bila masakan kita dipuji..seronok rasa...ok lah tak nak membebel panjang.. kiter cek resepi ye.. resepi ni saya main campak2 je tp sekarang da jadi antara menu saya yang selalu buat...


Bahan:

Ayam (dipotong kecil: letak garam sikit dan serbuk kunyit sikit) banyak mana ayam terpulang la
Bawang putih 3 biji ( ditumbuk)
Bawang besar 1 biji di kerat 8
Sos tiram
Sos tomato
Sos cili
Sos cili thai (xder xper)
Kicap pekat manis (1 sudu)
kiub pati ayam
Capsicum hijau dan merah/ cili hidup merah dan hijau (ni kena letak ye kalau tak rasa dia lain sikit)



*bahan diatas pandai2 lah adjust ye ikut jumlah ayam tu..kalau banyak bubuh lah banyak

Cara:

1. Ayam digoreng..agak2 je.. (keluarkan minyak sikit) ayam tadi dibiarkan dikuali ye
2. Masukkan semua bahan tadi..gaul rata..bubuh air sikit je.. biar seketika. ..rasa kalau tawar masukkan garam..siap..



Lauk ni memang mudah dan sangat senang disediakan...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..