Sunday, September 23, 2012

Masak Tempoyak Pucuk Paku



Assalammualaikum.. apa khabar? saya kurang sihat. batuk + sakit tekak.. saya ni ada tonsil so kalau kena ni cepat2 la makan ice cream tapi kali ni ngan batuk sekali so kenalah makan ubat.. hehe

Sakit2 pun kena masak jugak.. pastu kena la yang sedap2 sikit.. dah la tak sihat kena masak sedap2 sikit baru selera.. hahahaha.. menu ni saya masak semalam.. Masak tempoyak pucuk paku.. masak ni teringat pada mak mertua.. dia suka sangat masak ni tapi guna daun ubi kayu.. aku ni tak reti camner nak pilih daun ubi yang bole amik dan tidak.. kekeke.(kena belaja nih..), sudahnya saya ganti ngan pucuk paku.. 

Saya suka pedas, so bubuh banyak cili padi..fuhhh!!!! merecik peluh kaw! hahahaha... cik suami makan nasib tak berulang ke tandas.. hahaha.. dia kata sedap tapi pedas! hahahaha

Buatnya senang je.. meh kita check resepi

Resepi: nora@DuniaKecilKita

Bahan:
Pucuk paku (bole juga guna pucuk ubi)
Daun Kunyit (2 helai- hiris nipis)
Tempoyak( 1/2 senduk)
Serai (2 batang- diketuk2 je.. nak hiris nipis pun boleh)
Cili padi (banyak mana terpulang-tumbuk)
Bawang merah (1 biji besar- tumbuk)
Bawang putih (3 biji-tumbuk)
Ikan bilis (segenggam- ditumbuk kasar)
Santan/Air (2/3 cawan)
Asam keping (1/2 keping)
Garam

Cara:
Panaskan periuk dengan sedikit minyak, masukkan bahan tumbuk bersama serai hingga naik bau. Masukkan santan/air, bersama asam keping serta tempoyak. Gaul rata. Masak hingga mendidih , masukkan pucuk paku dan daun kunyit tadi.. gaul rata. Masukkan garam. Masak hingga agak pekat. Siap!

Cubalah sedap!!!








No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..