Friday, June 01, 2012

Kuih Lapis



Besor nya la gambo.. heheh saje besar kan.. kasi jelas sikit..  petang ter 'rajin' plak nak melapis.. so..buat lak kuih lapis.. kaler kuih tu pilihan anak dara aku.. dia nak kaler merah dan hijau.. yg benarnya ada kaler pink tu tp dlm gambar ni tak berapa jelas plak..  hahahaha... 1st attemp.. x berapa puas hati ngan hasilnya sebab aku ni ha buat main ikut sedap aku jek.. hehehe.. masa melapis tu aku x ikut sukatan main letak je dlm setengah cawan dlm bekas lain.. kalerkan merah.. mcam tu jugak lah seterusnya.. terlupa plak yang aku buat setengah adunan je.. punggah!! amik ko.. tebal la kaler nya.. dan tak dpt nak melapis byk2.. tp rasa dan kejadian cantik sekali.

Senang sangat membuatnya.. 3 bahan je..  saya amik resepi dari junjs11 My Resepi .. terima kasih untuk resepi yang mudah ni..  saya share kt sini plak.



Bahan-bahan ( satu loyang kecil. )

250gm tepung gandum
100gm gula
500ml santan cair (kalau x nak guna santan, leh tukar ngan susu cair, fresh milk atau kalau guna air biasa, tambah 1 sudu besar minyak..ikut selera masing2)
Cara-cara

Campur semua sekali dalam mangkuk. kacau sebati.
Tapiskan adunan tadi dan bahagi kepada dua.
isi pewarna yg berlainan pada tiap bahagian. kat sini jun letak merah ngan hijau..colourful gitu..
Kukuslah selapis demi selapis, selang seli warnanya.
Biar sejuk baru potong.




No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..