Wednesday, November 09, 2011

Daging Samudera


Asslammualaikum...sihat? saya kurang sihat tekak rasa perit pagi.. semalam seharian batuk... hari ni tak batuk tp tekak pulak sakit... ye lah cuaca tak menentu sekarang.. anak dara saya pun selsema dan batuk.. tp hari ni cam da ok da..

semalam tajuk entry saya telah menimbulkan shock factor.. keke.. tak da niat nak kenakan sesiapa pun..hehe.. maaf ye.. tp memang betul rambut saya gugur banyak betul... kalau mandi tu..fuh... hehe.. okla kite balik ke menu.. resepi daging samudera memang sedap saya dari myresepi oleh Lelayong.. cuma 3 bahan sahaja.. ye 3 bahan shj!.. sedap kata suami saya..

meh kite cek resepi:

Daging batang pinang-lela buat utk 2 orang makan ( saya juga daging korban tu.. rasanya bukan daging batang pinang)
@ Kicap (saya guna kicap pekat 3 sudu besar)
@ Cuka (2 sudu besar)
@ Sedikit gula (1 sudu kecil je)
Cara-cara

Perap daging bersama bahan yg bertanda @ selama setengah jam
Kemudian goreng daging yg diperap sehingga kering, guna api sederhana besar (lela tak gua minyak utk daging ni)

nota: saya pun tak guna minyak.. sebab saya tak guna daging batang pinang jadi saya letak sikit air..kasi empuk..dan saya juga letak bawang sikit, cili merah dan hijau kasi cantik dan rasa.. sebab kosong sgt.. gula tu kalau tak suka manis bole kurang kan..

Cubalah..

1 comment:

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..