Sunday, October 27, 2013

Moist Chocolate Cake





Jemput makan kek! hehe.. semalam hari rajin dan hari tak berapa nak best bagi aku la hehe.. macam2 halangan masa buat kek nih.. Kek moist ni senang je buatnya sebab aku memang selalu buat dulu la hahaha mungkin penyakit M yang bersarang dah pulih kekekeke... 

Sebelum aku buat kek moist ni, aku dah buat satu adunan kek coklat resepi lain versi bakar..tapi harapan ku hancur bak pasir ditiup angin hahahaha... bukan sebab tak jadi sebab salah buat atau resepi salah ke.. atau hangus ke.. tapi sebab adunan kek ni terlambak didalam oven!! ha?? macamana tu? ha.. tu la kan nak buat camner.. masa nak masukkan dalam oven si kakak ngan adik dok bertolak, sebok nak tgk adunan kek aku ni ha.. dgn berhati-hati nak masukkan.. si adik gi tarik baju aku kebelakang.. apalagi .. redha jela.. masa tu marah memang marah tapi benda da nak terjadi :(( 

Tapi aku masih tak puas hati..huahua.. nak jugak buat kek ni ha.. so aku buat la version kukus macam yang selalu ( bole bakar juga ye resepi ni tapi kukus lebih moist). Aku buat kek ni.. dgn serba kekurangan ceh ceh.. gula aku kurangkan sebab dah habis.. dan telur sepatutnya 4 biji tapi telur da habis stok pulak tinggal 3 biji (gred B) aku redah je la.. Alhamdulillah jadi. 

Aku dah pernah buat entry ni sebelum ni.. SINI tapi hari ni aku salin kat sini jugak ye..Resepi ni dari kak Munirah Baharom, terima kasih semoga ilmu ni bermanfaat buat semua. 

bhn2 A:
1 cwn gula pasir (*rasanya kurangkan gula lagi sedap, kalau tak suka manis macam saya hehe..)
1 cwn serbuk koko (*kali ni aku guna dark koko mungkin sebab tu kaler kek aku sangat hitam legam hahaha)
1 cwn susu cair..
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak msk..
*semua bhn d'atas gaul sebati n msk atas api perlahan.
*rehat kejap bila bhn dh sebati.

bhn2 B:
tepung gandum 3/4 cwn
soda bicarbonat 1 sudu kcil(sudu kfc)
baking powder 1 sudu kcil (sudu kfc)
*semua bhn nih ayak k..

bhn C: telur 4 bj (blender jer) gred A

Cra2 bt:
satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A....secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...bila dh sebati....taruk jer dlm loyang yg dsapu myk....n kukus dlm 30 -45 minit (b'gantung saiz loyang)...klu nk test cucuk ngan lidi klu x melekat kira msk le...(balut tutup pengukus ngan kain/aluminium foil

*p/s...loyang 2 kena panaskan dl sblm mskkan adunan kek td.. topping mudah jer...serbuk koko + susu pekat + susu cair + secubit mentega = msk cr double boiler hingga sebati cmua bhn2 td....(agak2 je)..



Selamat mencuba...



No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..