Friday, January 10, 2014

Chicken Salad



Haaa.. besaunya gambar! melampau ko kan.. hahahaha.. saja kasik besar puas sikit tengoknya... kekeke.. excited yang benarnya.. ye la orang melayu dapat makan salad tengahari2 buta ala2 omputih gitu, ala sekali sekala tukar selera okey apa salahnya kan?.. selain dapat pengalaman baru (ayat aku tak bole blah haha) kita juga dapat menyihatkan badan gitu kekekeke...

Aku dah seminggu mengidam nak makan salad ni..asik Google je gambar nya.. sampai air liur aku dah takde nak meleleh da.. hahahaha gitu.. so aku mintak cik abang belikan mix lettuce sebab aku sangat sukakan lettuce!!!!!!!  serious! dulu2kan memang tak suka sayur mayur sangat.. bila umur semakin meningkat ni selera pun dah agak kesenjaan demi menjaga kesihatan wakakaka..  

So aku mulakan misi membuat salad versi cik nora hahahha main agak2 je.. tapi aku takde lah nak buat dressing salad ala Jamie Oliver ke Nigella ke.. ni ala2 je.. hahaha.. ye lakan.. untuk salad deme guna olive oil la mustard la.. 2 benda ni cukupla.. nak beli macam hmmm bila lagi aku nak buat saladkan tah2 tahun depan baru aku buat lagi salad hahahhaha so beli sebotol membazir je.. orang melayu ni banyak guna minyak masak macam kelapa sawit, atau minyak sayuran kan.. minyak zaitun ni hmm jarang-jarang takpun tak pernah guna pun dalam masakan seharian kita.. so aku gunakan jelah dressing salad yang dah sedia macam Ladys Choice ni ha..
Pastu aku tak sempat nak menumbuk ladi hitam (malas sebenarnya hehe) so aku gunakan black paper tu je.. hehe senang..

Untuk ayamnya.. ha yang ni senang je.. dada ayam basuh  bersih, lumurkan dengan garam dah lada hitam, pastu grill atas pan (yang ni je yang aku ada huhu) letakkan minyak sikit je.. hingga masak ye. Kasik garing2 sikit baru terasa cam hangus2 grill gitu hahahha

Okey.. lepas dah masak semua ni.. 

Salad yang kita dah basuh bersih, keringkan.. letak dalam mangkuk besar. Tadi aku gunakan dalam 4 sudu besar sos salad tu aku tambahkan dalam 2 sudu air panas sikit (tah la kenapa kan.. tapi mungkin aku nak bagi kuah agaknya hahaha suka2 je kekeke) pastu sedikit lada hitam. Gaul kan sos salad dengan tangan kedalam salad. Reason guna tangan is to make sure all salad is cover by our sauce and it's not to ruin our salad. Kalau terlebih gaul kang tak jadi salad jadi benda lain kang hahaha. 

After that, potong dadu kita punya chicken tadi. Letak kan dalam salad. 
Plating kitanya salad ala2 masterchef gitu hahahahaha 






Okey moh kita dig in! 



No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..