Tuesday, January 14, 2014

Keropok Ngarku atau arrowhead chips


Hari ni genap blog aku yang ke 5 tahun! haha lama dah ye.. bile selak balik dulu2 berblog sesaja.. nak jadi cam diari gitu tapi sekarang jadi blog masakan dan cerita2 aku yang tak seberapa ituh!! hahaha 

Terima Kasih para pengunjung ye!



Ini ada keropok sempena ulangtahun, keropok ngarku.. keke sebenarnya bile tengok kak yati buat hehe kat SINI  terus mak teruja gitu.. keropok ngarku aku pernah makan dulu, memang sangat sedap!! 

So aku ke Tesco pagi ni sebab beli barang dapur yang tinggal nyawa2 ikan hehe.. ternampak pulak arrowhead ni! terus teringat kat yati nyer keropok hahaha.. cakap kat suami, ibu nak beli la arrowhead ni. Suami cakap, eh! awak tau ke nak masak buah ni? . Kekek dia ingat buah macam buah sengkuang tu.. well dia memang ada teksture macam sengkuang sikit. So cakap pada suami, nak goreng dia kata terpulang la.. beli sikit dulu, tak jadi kang membazir. 

So aku amik setengah kilo jek . Jadilah dari takde kan? ahaha 
ni ha harga dia setengan kilo dapat la RM 2.64. Ngarku ni biasa nya banyak masa CNY je.  

Ni ha rupanya ngarku atau arrowhead tu. Macam bawang anak sengkuang hahaha, macam tombong kelapa pun ada. hehe

So, kita basuh, buang kulit luar tu.. macam gambar atas ni. Biarkan hujung tangkai tu, nanti senang nak menyagat. Kira macam tpt pemegang la. 

Gambar menyagat aku tak amik pulak.. tangan basah2 kan hahaha.. so lepas sagat tu, goreng dalam minyak panas hingga agak kekuningan angkat. Nak letak garam atau tak tepulang.,tapi bagi aku lepas goreng makan camtu pun dah sedap.

Kesimpulannya keropok ngarku ni memang sangat2 sedap!! lagi sedap dari kentang goreng yang di jual gitu.. haha.

Selamat mencuba!! 

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..