Tuesday, September 13, 2011

Ayam Malbari

Assalammualaikum..dah lama tak bersiaran..haha..mcm dj la pulak...bukan tak memasak cuma tak sempat pulak nk berposing...ha..kali ni sempat...byk betul jemputan open house n umah kawen ujung mggu nih...utara selata..hahaha...bukan perlis hingga ke johor tp KL utara KL selatan haha...jln mesti jem....pepandai lah rancang nk pergi yg mana satu..

ok la..meh kite back to subject..Ayam Malbari ni saya buat semalam dan hasilnya memang tidak mengecewakan...nama malbari tidak la saya ketahui apa maksudnya..hehe..mungkin diambil dari nama owner yang mencipta resepi ni kot...tp lauk ni memang sedap dan ada kelainan dalam rasa...macam kari tp ada berbeza sikit sebab rasa pedas. masam dan manis...makan ngan nasi panas...fuh..terangkat...resepi ni saya amik dari mesra.net..terima kasih pada empunya resepi..saya tepek resepi kt sini pulak ye..

Resepi: Mesra.net

Bahan:

1/2 ekor ayam..(gaulkan dengan serbuk kunyit, garam dan digoreng..ketepikan)
1 Biji bawang besar
1 1/2 inci halia
2 sb Serbuk kari ayam
3 sb kicap pekat
4 sb cili kering yang dikisar
Air asam jawa * saya tak letak...tp saya letak tomato
2 Biji tomato (dipotong)* yg ni saya tambah
1 kiub pati ayam * yg ni saya tambah
Daun kari
3 sbGula
Garam

Cara:
-bawang dan halia di kisar halus
-panaskan minyak..masukkan daun kari..goreng seketika
-masukkan bahan kisar tumis hingga naik bau
-masukkan serbuk kari..gaul rata.. (api perlahan ye..kalau tak hangus nanti)
-masukkan cili kisar..tumis hingga naik bau
-masukkan ayam..gaul rata
-letak air dan masukkan tomato *bubuh air tu jgn le bebanyak sekadar nk buat kuah je..
-masukkan kicap pekat dan kiub ayam
-gaul rata..rasa...
-baru tambahkan garam, gula dan serbuk perasa (kalau mahu)
-siap..

Cubalah..sedap...


No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..