Wednesday, September 14, 2011

Burger Oblong Roll


Assalammualaikum..apa khabar hari ni?harap sihat lah..ye lah skg ni cuaca tak menentu ditambah lagi dengan jerebu yang teruk memang akan menyebabkan kita rasa kurang sihat..ini kan pulak kanak2..so kalau boleh elakkan keluar rumah..ok lah..hari ni saya buat breakfast burger Oblong Roll untuk anak dara saya Aina Qaisara..dia ni kalau nk makan burger nk makan yg daging je tang roti yi di buang merata..ha..so saya buat camni so dia akan dengan roti sekali..hehe..lagipun buat camni menarik minat dia nk makan..

ni ha..anak dara ku...suka betul dia makan....sampai 2 rolls..hehe...ok lah meh saya ceritakan nak buat camner burger oblong roll ni..

Bahan:
Roti Gardenia 2 keping (roti apa2 pun bole..)
Telur sebiji
Burger oblong
Garam

Cara:
1. Mula-mula kena pastikan yg burger oblong tu betul2 lembut...so amik sekeping ( burger oblong kan bentuknya panjang) wrapkan dengan plastik atau plastik wrap tu..amik sudu lenyekkan belakang sudu..kasi burger tu cam leper keseluruhan..hati2 ye jgn sampai pecah..pastu burger oblong tu akan jadi meleper dan memanjang..potong tgh..so akan jadi 2 keping burger yang leper
2. Roti tu kita leperkan sikit (saya tekan2 ngan tangan je)...letak burger oblong yang dah leper tu (setengah yang dipotong tu ye)..pastu kita roll kan dia dihujung roti letak sikit air kasi jadi cam gam..
3. Pastu celupkan dalam telur yang dipecahkan dan letak sikit garam.
4. Goreng..api jgn kuat2 nanti hangus je masak tidak..hehe
5. Siap..dan bole di cicah dengan sos kegemaran anda...haha

boleh ulang untuk yang separuh burger yang dileper tadi...jimat jugak...



Kalau tengok saya nye roll tu memang alat2 burger je lah..anak saya tak suka makan sayur.so buat cam gitu jelah...kalau nk lebih kreatif boleh lah bubuh cheese..lagi sedap...


ha..yang ni ibu aina nye burger..sedap...hhehe..




No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..