Wednesday, September 07, 2011

CHOCOLATE CUPCAKES


Assalammualaikum..lambat saya meng 'update' blog hari ni..kurang sihat lah...ok lah hari ni hari jadi anak buah saya Muhammad Naqib Akmal yang ke 10 tahun..dia mintak saya buat kek untuk dia since kek untuk besday adik dia aritu saya buat..ala kek biasa2 jer...tp saya tak dapat buat ye lah ari ni baru bgtau besday dia...hehe..tp tadi kakak saya call nak buat kek...ok lah selamat hari jadi naqib..jadi anak baik dan soleh ok!..

Ok lah kite ke tajuk utama iaitu Chocolate Cupcakes..ini ada lah cupcake saya yang pertama..hehe.tak pernah nya umur buat..tapi kali ni mencabar diri membuat..cheewah....saya dok belek2 resepi yang mudah di internet nak cuba buat akhirnya saya tergoda ngan resepi dari Rinnchan.fotopages..nampak menarik dan mudah disediakan..disitu ada dinyatakan yang ni kira cam basic cupcakes so saya amik resepi dan buat semalam..ternyata cupcake ni memang sedap dan sangat mudah disediakan..terima kasih untuk resepi yang sedap ni..mintak izin tepek resepi kt sini pulak ye...

Meh kita cek resepi:

CHOCOLATE CUPCAKES (rinnchan fotopages)
BAHAN-BAHAN:
150gm butter
200gm gula castor
3 butir telur gred A
220gm tepung gandum
3 tbs serbuk koko
1 tsp baking powder
200ml susu segar
Choc chips dan kismis (optional)

CARA-CARA:
1. Ayak tepung, baking powder dan serbuk koko bersama. Gaulkan choc chips dan kismis sekali sekirannya ada menggunakannya. Ketepikan.
2. Putar butter dan gula hingga kembang dan gebu.
3. Masukkan telur satu demi satu. Putar terus hingga rata.
4. Perlahankan putaran mixer. Masukkan adunan tepung diselang-seli dengan susu segar. Mesti diakhiri dengan tepung.
5. Isikan adunan ke dalam paperliners. Bakar pada suhu 180 darjah cel selama 15min-20min.



tp tulah dah semangat perjuangan tgh membara bahan2 adunan kek semua da adun..paper cup pulak kehabisan..adoi...geram ngan diri sendiri nape lah konfiden sgt yang papercup tu ada lagi..ha..apa lagi taram je lah bubuh dalam bekas muffin tu..ha..cupcakes aku kemain godang lagi..memang makan sekali dua je pastu dah kenyang..tp masa membakar tu...yang mana dah siap dan panas2 lagi..ngap2 masuk mulut...anak dara aku aina pulak kejap2 datang mintak..eh..ni tak bole jadi nih..kena sorok..hehe...

ni lah hasilnya..kalau di lihat cupcakes ni kaler dia tak berapa nak hitam sebenarnya sebab resepi tak guna banyak sebuk koko..so memang light2 je...bagi saya cupcakes ni ada rasa macam kek pun ada..macam muffin pun ada...mcm2 ada lah..sangat lembut..hehe...tapi memang sedap..

bagi sesiapa yang first time tu bole lah cuba buat chocolate cupcakes ni..memang tidak mengecewakan...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..