Sunday, September 04, 2011

Mari menjala di hari raya...

Assalammualaikum..apa khabar?dah lebih seminggu tak meng "update" blog nih..ye la sibuk ber hari raya..selamat hari raya kepada semua maaf zahir batin andai ada salah silap..ye la kita ni manusia biasa mesti ada lakukan kesilapan dalam sedar atau tidak...bile hari raya ni open house sana sini..makan pun sana sini..sampai badan pun dah bagai di pam2 nih...asik teguk air batu je tekak pun da rasa keperitannya..hehehe...tahun ni rumah saya close house je..hahha..ada anak kecik la nak memasak beria kena ada org jaga baru bole..cik suami bole jaga tapi time anak tido anak bujang saya Umar mesti nak cium bau ketiak ibu baru bole tidor..hahaha..

Ok lah antara menu feveret open house roti jala...makan pulak dengan kuah kari pekat..fuh!!..sedar tak sedar da berkeping roti jala di makan..hehehe...

Roti jala ni kita bole pelbagai kan..macam yang saya buat ni roti jala tikar hehe..gunakan bekas roti jala 3 muncung tuh..pastu buat bubuh pelbagai kaler maler nak bagi selera...macam suami saya takut nak makan hehehe..pelik katanya..tp rasa sama je macam roti jala biasa cuma kaler dia je...saya buat kaler traffic light..merah, hijau dan kuning..

Cara buat roti jala mcam kita dah sedia tahu dan ada bagai2 version...saya nyer version letak tepung, telur, garam, santan dan sesudu minyak..letak dalam blender..terrr...siap...letak kaler kesukaan..bole lah menjala..diatas kuali leper atau non stick pan..macam saya guna kuali leper yang lama dari bapa saya lagi..memang tak lekat kalau menjala..lagipun dalam bahan blend tadi ada letak minyak so memag tak melekat dah..bahan2 nyer agak2 je ye... kuah kari pulak bole buat kari ayam ke..kari daging ke..mcm saya suka kari ayam..cepat sikit siapnya...tp buat pekat2 sikit kalau cair sangat tak sedap..ngee :)



No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..