Tuesday, September 06, 2011

Cornflakes Madu kuih ke biskut?


Assalammualaikum...hari ni entry saya pasal kuih raya yang saya buat lagi 2 hari nk raya..biskut cornflakes madu atau biskut cornflakes madu?..hehehe..sebenarnya saya ditanya soalan ni masa hari raya aritu..mula2 cam tertanya jugak sebab ada yg panggil biskut, ada yang panggil kuih dan ada yg just panggil cornflakes madu...tp saya panggil cornflakes madu je..kenkdg tersebut jugak kuih biskut madu...ye lah lepas di adun2 cornflakes yang biasa tu jadi luar biasa hehehe..apa2 pun panggilannya cornflakes madu ni memang sedap dan yang penting mudah dan tak renyah nk buat..

Saya hanya buat satu kotak cornflakes je..dan memang semua jadi lah kuih la...takde yang masuk mulut pun..saya buat pukul 12 malam bile anak2 semua da tidur...masa memasak tu tak terfukir langsung nk merasa...bila da packing baru teringin...sayang pulak nk makan..hehehe... cornflakes madu ni dulu saya buat tak pernahnya sukat..main campak je..jadik jugak...hehe...cuma erm standard masakan rumah lah..bukan yang macam dibeli...hehehe...so meh kite check resepi..

Butter 1/2 buku
Cornflakes madu satu kotak besar
Madu 5 sudu
Gula perang 3/4 cawan *kalau tak suka manis tak payah bubuh
hiasan: tabur manik2 atau chocolate rice

Cara: masak butter hingga cair..masukkan gula hingga cair...tutup api masukkan madu...masukkan cornflakes kacau rata..masukkan dalam paper cup kecik..bakar samapi kekuningan..jgn lelama sgt nanti hitam pulak....siap.


dapatlah 3 bekas besar camni...satu bg mak saya, satu mak mertua dan satu kt umah saya hehe..cornflakes madu ni tak buat awal2 nanti cepat nau abis bak kata orang melaka...ngap2 tak sedap abih sebalang...hehe..

1 comment:

  1. salam..
    http://lovelyberryintheblog.blogspot.com

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..