Monday, July 18, 2011

Kuih vadeh ke vadai...

Assalammualaikum....selamat petang.

Ari ni sy lewat sikit masukkan entry sebabnya banyak nau keje lah...ngan anak2 lg...ok lah cerita pasal kuih vadeh ni..teringat ayah saya...kebanyakkan menu dlm masakan india banyak diperkenalkan oleh dia..dan menjadi feveret lh...antaranya kuih vadeh ni..skg dah turun ke anak dara saya pulak suka kuih ni..tp bese lah budak2 tak suka sayur mayur ni so untuk dia daun kari dan cili takde..bawang saya still bubuh sebab kang apa plak rasanya...hehe

saya dah lama da beli kacang dhal ni..so ari ni berkesempatan membuatnya...mula2 dulu rasa cam susah nk buat tak sangka senang rupanyer...resepi ni saya amik dari SINI...terima kasih untuk resepi yg mudah dan sedap ni..saya tepekkan kt sini plak ye


meh kiter cek resepi:

Bahan-bahan Untuk Wadeh
300g kacang dhal
1/2 labu bawang besar
1 cmb jintan putih
1 tangkai daun kari
1 tangkai lada merah (saya guna cili hijau)
1/2 cmt garam
Minyak masak untuk menggoreng tenggelam

Cara-cara Membuat Wadeh
  1. Kacang dhal direndam dengan air yang banyak untuk semalaman.
  2. Tuskan kacang dhal dan biarkan ia kering sebentar.
  3. Kisar kacang dhal menggunakan pengisar bijirin sehingga hancur tetapi asingkan 3/4 tanpa dikisar atau dikisar kasar.
  4. Bawang besar didadu kasar, lada merah dihiris nipis dan daun kari dileraikan dari tangkainya.
  5. Jintan direndam dalam air sebentar dan dituskan. Kisar kasar menggunakan pengisar bijirin.
  6. Campurkan semua bahan sehingga sebati. Anda akan mendapat adunan wadeh yang lembik tetapi masih boleh dibentuk.
  7. Gunakan sekeping plastik untuk memudahkan proses membentuk. Basahkan tangan dan plastik dengan air bersih.
  8. Ambil sedikit adunan bulatkan dan leperkan diatas plastik setebal 1 cm.
  9. Gorengkan dalam minyak yang panas sehingga garing keemasan.



selamat mencuba

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..