Thursday, July 28, 2011

Sambal Suun


Assalammualaikum

Sihat?erm..hari ni saya agak mengantuk sebab tidur lambat melayan dvd citer korea..sampai kul 2 pagi..tp bangun tetap mcm biasa...xder la mengantuk sgt cuma kurang cergas..ye la badan letih..kena buat jugak ye lah saper nk buat lagi..hehehe

hmm..da nak dekat puasa ni..mula lah pening nk masak apa...paling pening nk masak untuk sahur..suami saye sahur kena makan nasi so nak tak nak kena masak jugak..kalau ada belen lauk masa berbuka kenkdg da tak lalu nak makan masa sahur kecuali sambal lah bole telan lagi kalau kuah2 ni da x tertelan dek tekak..hehe..biasanya akan masak lauk lain masa bersahur..goreng2..cam telur kicap..kenkdg nasi goreng..tp yg segera dan mudah je lah...air mesti ada air susu dan teh o..dah terbiasa..masa saya kecik dulu ni la yg mak saya sajikan..so bile dah kahwin ni saya buat pulak pada family saya..

ok lah kita balik pada subjek...menu kat atas ni antara lauk yg masa buat masa sahur..tak delah selalu kendkg tu ada..so makan panas dengan nasi panas terangkat...da kata org melaka lauk seme kena merah je...hehehe...jom kite semak resepi:


Bahan:

Suun *saya guna suun yg peket 50sen kot..rendam dan toskan
Cili kering kisar ( dlm 1 senduk)
Bawang besar ( di kisar )
Belacan (1cm)
ikan bilis*sikit je buat perasa
garam
perasa

*untuk kali ni saya tambah tauhu dan tempe untuk bg selera lagi
Tauhu (2 biji di kerat 6 dan digoreng masak angkat dan asingkan)
Tempe (di kerat kecik digoreng masak angkat asingkan)

Cara:
1.bahan kisar dan belacan di tumis serta ikan bilis hingga agak garing..masukkan garam dan perasa..gaul rata
2.masukkan suun yang direndam tadi (pastikan suun betul lembut)*kalau x lembut lagi tambah kan air sikit je
3.Bile semua bahan dah rata masukkan tauhu dan tempe...gaul rata. angkat.


sedap..cubalah.

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..