Monday, July 11, 2011

Sup Tulang bersama kentang


hihi..ni menu semalam aku....dah lama x buat...so kelmarin aku gi kedai runcit ada plak tulang..ha..apalagi..buat la...tp biasalah daging pada tulang lembu ni liat sikit..so aku da prepare awal nk buat ni sebab kena rebus lama sikit...

tulang ni aku rebus guna periuk nasi je..so xyah risau..lg senang..gas pun xabih sebab kita akan rebus agak lama kalau nk rasa yg ummph...tp bil letrik lak byk ye?..hehe..so aku start merebus dari kul 8 pagi..sampai kul 12 tghari..sampai daging kt tulang tu kalau gigit cair la kt mulut tu..ha...
rebus tulang tu sekali dgn halia dlm 2 inci dan sup bunjut tulang..wangi satu rumah bau sup...

ok kita cek bahan ye:

-Tulang (direbus seperti cerita diatas hehe)
-halia (pun sama seperti diatas)
-kentang (di potong 4, dimasukkan bile daging pada tulang da empuk)
-bila kentang dah lembut masukkan daun sup dan daun bawang
-tumis bawang merah dan bawang putih dgn minyak yg sikit..hingga agak garing..
-terus masukkan kedalam sup daging (cara ni dinamakan tumis darat)
-gaul rata..letak garam dan perasa.
-siap

ha..jgn lupa plak nak kluarkan sup tu dari periuk nasi..kang nak masak nasi camner eh?...lainlah kalau ada 2 periuk nasi...masak sup cara ni dpt buat keje lain....hehe

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..