Tuesday, March 20, 2012

Kek Pisang Gebu



Assalammualaikum.. kepada yang menyinggah blog aku yang hangat2 tahi ayam ni.. hahahhaha... ok lah.. moh kita ke resepi.. macam gambaq kat atas ni.. Kek pisang gebu dah lama ada kt listing resepi aku rupanya.. tp tak terbuat.. hehe.. bila aritu jenjelan kat wall Kak Puteri Aida..ternampak pulak dia buat kek ni tp dalam bentuk cup..wah!! terus tergoda..terima kasih kak! .. bahan2 untuk kek ni tak susah.. senang je.. godek2 bahan siap!! senang je..

Asal resepi ni dari blog Bukan Sekadar Masakan .. memang sesuai lah dengan nama nya.. Kek Pisang Gebu.. memang gebu.. rasa dia memang sama lah cam kite beli kt kedai tu.. sedap!! anak dara ku dok makan satu satu bile dah masak.. yg dlm cup tu lah.. adunan ni aku buat separuh dlm cup separuh dlm loyang.. hehe.. nak bg mak mertua ..hehe..

Meh kite cek resepi:

RESEPI KEK PISANG GEBU
Sumber : http://jintanmanis.com/kek/207-kekpisanggebu, Puteri Aida, Nora

BAHAN-BAHAN :

2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula ------->sy guna 1 1/4 cwn brown sugar..tp klau pisang dh manis, krgkn gula yer *saya pun guna brown sugar
3 biji pisang dilenyek ------->sy guna 4biji pisang (medium size) *saya guna 3 biji pisang.. besar pulak pisangnye hehe
1/2 cawan minyak masak ----->sy guna butter cair (dlm 6-7 sudu bsr dpt 1/2 cwn)
1 s/k esen vanila
2 biji telur --------->sy guna 3biji telur *saya guna 2 biji telur gred A
1/2 sudu teh ovallette ----->sy tambah *saya letak..
Choc Chips secukup nyr

CARA-CARA :

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.

2. Kemudian, putar telur, ovallette dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.

3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan adunan dalam paper cup/cup muffin. Letakkan choc. chips dan bakar pada suhu 160-170C darjah selama 20 minit. (suhu & masa bgtg pd oven masing2 yer)

4. Setelah siap dibakar, sejukkan atas redai


Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..