Monday, March 26, 2012

Nasi Ayam



Assalammualaikum. selamat hari isnin.. hehehe.. semalam hari ahad.. adik aku dtg umah ngan anak2 nya.. suami ada ganes bowling so dia dtg le lepak umah aku.. so sempena dia dtg aku masak la nasi ayam.. Nasi ayam ni aku main campak2 je.. takde sukat2.. senang buat dia tak susah.. hehehe

Jom kite cek bahan:

1. Beras..~ beras apa pun tak pe. tp kalau pakai beras basmathi lagi cun gitu berderai je..

2. Ayam~ yang ni bahan penting kalau tak jadi nasi ayam la... hehehe..

3. Marjerin ~ guna la dalm 2 sudu besar gitu.. tujuannya nak kasi kuning and sara lemak2 sikit kat kita nasi

4. Bawang merah, bawang putih dan halia ~ jumlah bahan ni .. tgk lah kita banyak mana kita nak masak tu.. kalau kita masak se 'pot' nasi je... bahan nya dlm 2 atau 3 ulas je.. halia tu pulah besar2 ibu jari.. semua bahan ni aku hiris je ye..

5. Kiub pati ayam~ 1 kiub

6. Sup bunjut~ 1

7. Cili hidup ~ 5 biji

8. Garam, gula, kicap manis dan sos cili

9. Daun Pandan

10. Daun Sup

Cara-cara nya pulak:

1. Rebus ayam dulu~ pastikan ayam tu dah potong ye... kang ada pulak yang rebus sekor terus.. hehe.. masukkak kiub ayam.. biar sampai mendidih dan ayam masak. Tutup Api. Keluarkan ayam.. simpan air rebusan tu.. make sure korang rebus tu air bior bebanyak ye.. sebabnya air tu kita guna nak masak nasi, buat sambal dia..

2.Panaskan periuk, masukkan marjerin ke planta bole.. tumis bahan-bahan hiris dan rempah ratus (4 sekawan tu) dan juga daun pandan.. tumis hingga naik bau.. masukkan beras yang dah basuh dan tos.. masukkan air rebusan.. bubuh garam, gaul rata.. pastu.. masak lah nasi macam biasa..

3. Belen air rebusan tu ..masukkan sup bunjut, letak garam dan daun sup.. biar mendidih rasa garamnya.. siap!

4. Cili hidup tu pulak.. kita blend dengan bawang putih, masukan air rebusan ayam sikit.. dan masakkan kejap dalam periuk.. masukkan cuka sikit atau sos tomato.. gula dan garam.. siap!

5. Ayam yang kita dah tos tadi.. letak dalam mangkuk besar.. bubuh kicap manis, sos cili dan gula serta garam sikit.. gaul ayam tu.. guna sudu ye.. perap kejap.. sebab ayam tu kita dah rebus so akan ada air sikit.. so air tu kita bole guna untuk buat kicap nya.. kalau tak de.. amik air rebusan letak kicap.. sudah.. Siap!!


6. Goreng ayam nya.. dan tubuk sikit masa nak makan.. dah siap!!!!!


Cubalah ye

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..