Tuesday, April 03, 2012

Sambal Goreng Bonda



Asslammualaikum.. apa khabar? Kejap je dah bulan 4 kan? anak2 pun makin membesar.. oklah kite terus ke resepi..
Ekceli.. hehe.. sambal goreng bonda ni nama asal nya Sambal Goreng je.. aku lak menambah Bonda tu.. memandai je aku ni kan?hehe.. ampun mak!! haha.. sambal goreng ni resepi turun temurun.. saya ni org melaka so mcm beselah lauk kalau tak kaler merah memang tak sah... hehe..

Sambal goreng ni kalau betul masaknya boleh tahan sampai sebulan lamanya.. mak saya pergi Haji bawa sambal ni tp kena bg garing skit lagi sambal ni.. baru tahan.. suami saya pun suka.. mula2 tu dia tak bole terima gak.. ye lah sebab sambal ni pedas! .. dia kata mak dia buat sambal macam ni jugak tapi manis pedas... hehe.. saya punya pedas.. hehehehe
Sambal ni sesuai makan ngan nasi panas, roti , lempeng , jadi sambal yg letak untuk burger malaysia tu.. macam2 lah..

Kite cek bahan dan cara ye:

Sumber: Nora~Dunia Kecil Kita~

Bahan:

Ikan Bilis ~banyak2 lagi sedap~
Cili kering~gunting, celur kejap ngan air panas dan blend...banyak mana terpulang ye.. ~
Bawang Merah ~kalau banyak lagi sedap manis rasanya.. dan kurang pedas sikit.. di Blend ye~
Belacan~ kalau tak letak bole~
Garam
Perasa


Cara:
Goreng Ikan bilis hingga garing .. angkat dan toskan. Masukan Cili yg dah diblend ngan bawang tadi serta belacan hingga pecah minyak. Masukkan Garam dan perasa. Biar seketika hingga sambal agak kering (gaul selalu ye kalau tak hangit nanti) .. bila dah garing masukkan ikan bilis. Siap!!



Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..