Wednesday, October 17, 2012

Paru Goreng Berlado



Paru berlado ni feveret cik suami.. dia sangat2 suka.. saya pun suka juga... sedap.. hehe.. orang kata jgn makan dalaman haiwan nanti tak terang hati.. bagi saya sekali sekala apa salahnya.. hehehe... 

Saya suka masak lempap2 camni tak suka garing sangat paru tu.. yelah kita dah rebus empuk.. pastu goreng garing.. keraslah bila dah sejuk.. so buat camni.. paru tu lembut jek.. tapi terpulang pasa selera masing2 ye... ayah saya dulu.. di hiris nipis.. goreng garing. ha.. cam keropok jadinya.. tapi sedap! hehe.. 

Buatnya tersangat senang.... meh kita cek resepi

Resepi:Paru Goreng Berlado

Bahan:
1. Paru - basuh bersih, rebus hingga empuk.. *cara saya rebus bersama sedikit garam, sedikit hirisan halia dan beberapa titik cuka( yg ni saya ikut cara orang korea.. dia kata untuk kurang bau pada daging.. )

2. Bawang besar
3.Cili padi merah (kalau nak pedas bubuh le banyak.. tapi awas ye cili padi merah memang sangat2 pedas.. )
4. Cili hidup merah (dalam 6 )
3.Tomato (kalau tomato besar.. satu cukup.. kalau kecik.. 2 biji tomato okey da)
4.Sedikit belacan
5.Garam
*bahan diatas ni.. jumlahnya ikut banyak paru.. kalau sikit je paru.. kurang2 kan bahan ni ye..

Cara:
Paru yang dah empuk..di hiris nipis. Ketepikan. Goreng seketika dengan minyak. angkat.
Sediakan semua bahan seperti bawang (dipotong baji) , Cili merah di kerat besar, tomato dibelah 4. Panaskan minyak. Masukkan semua bahan kecuali paru dan garam. Biar hingga semua bahan agak layu. Angkat.

Blender/tumbuk kasar bahan yang digoreng tadi. Didalam kuali yang sama.. masukkan semula bahan yang diblender tadi. Masukkan garam, perasa. Rasa garamnya. Masukkan paru yang yg telah digoreng tadi. Gaul rata. Siap!!


nota:untuk sambalnya bole juga diguna untuk daging, ikan atau ayam. sedap jugak!


4 comments:

  1. Assalamualaikum..
    betul tu.. kita dah besar.. anak2 jangan kasi.. eehehehe.. hati kita dah degil pun.. tak per la makan skali skala.. hehehehe.. tak penah beli paru lagi wat masak2 sendiri.. so far en.somi nak makan.. dia beli yg dah siap.. ehehehe malas betul bini dia ni.. kan..

    ReplyDelete
  2. hahaha... hati kita ni dah tak makan saman da.. hehe... try la buat sekali.. bole ulang2 makan.. hehehe.. ala.. ni pun terajin plak.. sbb biasanya kedai yang saya pergi tu.. takde jual.. ada plak semalam.. hehehe

    ReplyDelete
  3. suka paru masak bercili ni...

    ReplyDelete
  4. saya pun suka azian.. buat lak pedas2 hehehe..

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..