Tuesday, August 16, 2011

Ayam berempah Cajun

Assalammualaikum....apa khabar?lama plak rasanya tak bersiaran..hahaha..macam radio la pulak..bukan apa saya agak sibuk dirumah dan tak sempat nk update apa beberapa ari ni...last saturday adik beradik saya berbuka puasa dirumah saya..memang seronok makan ramai2..gelak tawa...gurau senda...cuma abang yg saya sefamily tiada sebab berada di terengganu menghantar isterinya berpantang..seronok dapat anak buah baru...hehe.. ok la ada keje lagi ni..so tak bole nk membebel pepanjang...kita pergi ke menu saya ari ahad aritu..saya buat ayam berempah cajun..resepi ni saya amik dari dapur Kak Nor..resepi asal bole amik di SINI.. bila dah buat memang ternyata sedap...sgt2 sedap..suami makan bertambah..terima kasih kak nor berkongsi resepi yg sedap ni..mintak izin share resepi disini jugak ye...


Suami saya tanya Cajun tu aper?,,saya lata rempah lah untuk perap ayam ke...rempah dari dibuat omputih hehehe..suami saya tanya sedap ker?..ye lah tekak omputih tak sama dengan tekak melayu...hehe..saya kata rata2 siapa yang cuba kata memang sedap... kena cuba baru tau....dan memang sgt sedap....cuma saya ada ter 'gatal' tangan bubuh satu sudu kicap pekat manis..so dia jadi macam ayam mexican yang dijual dipasaraya...hehe..mintak ampun ye kak nor..memandai plak...hehhe...

So ni resepi ye:

Bahan:
1/2 ekor ayam ~ potong kecil dan toskan
3 ulas bawang putih ~ ditumbuk
1 sudu besar cajun
1 sudu besar serbuk cili kasar
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu teh madu
1 sudu besar jus limau nipis
1 sudu besar air
garam
minyak

Cara:
Campurkan kesemua bahan kecuali ayam dan minyak hdan gaul hingga sebati.
Lumurkan pada ayam dan perap sekurangnya 1/2 jam
Panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak.
Hidangkan panas2.




Cubalah memang tak menyesal punyer...hehe


Untuk yang tertanya rupa rempah cajun ni macamana ni ha dia:

Gambar ehsan Goggle..thanks encik goggle

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..