Monday, August 08, 2011

Nasi Bukhara


Assalammualaikum...hari ni dah 8 hari puasa..kejap je masa..semalam saya tak sempat memasukkan apa2 entry sebabnya anak bujang ni nk melekap je...Umar dia baru 4 bulan..pun rasa kejap je da 4 bulan usia anak ibu...ok lah semalam hari ahad so saya plan untuk buat yang special sikit..hehe..tp yg ni feveret saya bukan cik abang hahaha...tp dia makan juge la,,nak buat camne bini dah masak..tp saya masakkan juga lauk ayam kegemaran dia yg sesuai dikawankan dengan nasi bukhara ni..

Nasi bukhara ni diperkenalkan kepada saya tahun lepas hahaha..ketinggalan bas saya ni baru nk merasa..hehehe...sejak itu nasi bukhara ni jadi all time feveret kalau gi kedai mamak...saya ni suka lauk or masakan yang ada rasa kari2 atau kurma...sedap tu,,ok lah resepi asal nasi bukhara ni bole tgk di blog chef Hanieliza di SINI... sedap saya dah buat dulu tp kali ni saya guna resepi Nure dai My Resepi yang mana resepi asal nya adalah nasi kari berdaging..cuma kali ni saya tak letak serbuk kari cuma serbuk kurma...memang sedap dan bau nasi tu je pun menyelerakan...resepi awak boleh tgk kat SINI saya share kt sini pulak ye...lauk tambahan nasi bukhara saya masakkan kurma telur..


Meh kite tgk resepi :

Sumber: Chef Hanieliza

Bahan
1 ekor ayam [potong 8 dan bersihkan]
1 kg beras bathmati [basuh dan toskan]
3 s/b rempah kurma + 1 s/b sos tomato [bancuhkan]
2 biji buah tomato [belah 4]
1 liter air
1/2 cawan susu cair/yogurt
1 pokok daun ketumbar [potong pendek]
4 s/b minyak sapi
garam
gula

bahan tumis
10 ulas bawang merah ]
4 ulas bawang putih ] tumbuk
3 cm halia ]
2 kuntum bunga lawang
2 cm kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
2. Masukkan rempah yg dibancuhkan. Kacau rata dan biarkan sehingga wangi dan garing.
3. Masukkan air, garam dan gula. Biarkan sehingga mendideh.
4. Masukkan ayam dan buah tomato. Biarkan mendideh.
5. Masukkan nasi dan daun ketumbar.Biarkan mendideh dan kering saperti nasi biasa.
6. Bila sudah masak, gemburkan dan hidangkan bersama bawang goreng dan gulai dalca serta acar timun mentah.


Yang ni resepi Nure dari my resepi: (kali ni saya guna yang ini)

Bahan:
1 kg beras dan air ikut sukatan beras
200g daging (dihiris nipis) *saya ganti dgn ayam
3 sudu besar serbuk kari * tak bubuh
2 sudu makan serbuk rempah kurma * saya letak 3 sudu besar serbuk kurma
air dan garam
bhn hiris: 1 biji tomato, 1 cm halia, 5 bj bwg merah, 3 ulas bwg putih dan 1 biji bwg besar
Cara-cara

tumis bahan yg dihiris. Kemudian masukkan rempah(kedua2 jenis) yg telah dibancuh dgn air. Kacau lagi sampai naik bau.
Masukkan daging dan masak sampai empuk.
masukkan bhn tumis ke dalam periuk nasi yg telah disukat airnya.Masak nasi macam biasa.
tips: sedap juga kalau dimkn dgn telur rebus yg digoreng. Nk spesel lagi, perap sekejap telur rebus dgn sedikit bhn hiris sebelum digoreng



saya masak guna rice cooker..camni lah rope nyer..

Cubalah...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..