Monday, August 22, 2011

BISKUT CHOCOLATE CHIP FAMOUS AMOS (HOME MADE)


Assalammualaikum...erm..dah beberapa saya tak meng update blog nih..agak sibuk n asik je iftar diluar kalau ada pun menu ulang tayang...hehehe...ok lah ari ni saya masukkan entry pasal biskut famus amos nih...saya buat semalam..dan hasil nya wallah!!!..memang sedap dan puas hati..dapat sebekas dan dah nak abih pi..anak dara saya asik2 mintak..hehehe..dan ni adalah kali pertama saya membuat biskut sejak berkahwin..hahaha....asik kuuih tunjuk2 je ni buat pulak lah...

Bagi saya bahan dan cara agak senang dibuat..memang kejap je lah siapnya... rasa biskut ni memang ada rasa macam famous amos tu..hehehe....resepi ni saya amik dari dapur Naz's CUTE OVEN, SMALL KITCHEN
terima kasih untuk resepi yang sedap nih dan izin share disini plak ye..


BISKUT CHOCOLATE CHIP FAMOUS AMOS (HOME MADE)
Oleh : Naz's CUTE OVEN, SMALL KITCHEN

Bahan-bahan ayak :
  • 280 gm (2 1/4 cawan) tepung gandum
  • 10 gm (3 tsp) serbuk koko
  • 2 Tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp soda bikarbonate
  • 2 Tbsp susu tepung
  • Secubit garam
Bahan-bahan lain :
  • 250 gm mentega
  • 150 gm gula kastor
  • 1/2 tsp asen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 100 gm (1/2 cawan) coklat chip
  • 100 gm sebarang kekacang(walnut, badam, gajus dll yang dicincang) atau kismis - optional




Cara-cara :
  1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur dan pukul rata.
  3. Masukkan bahan-bahan ayak dan kemudian kacau hingga sebati dengan spatula atau tangan.
  4. Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis. Kacau rata.
  5. Sudukan adunan ke atas dulang pembakar. Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan. Susun di atas dulang pembakar. PERHATIAN! JANGAN LETAKKAN BEBOLA RAPAT-RAPAT ANTARA SATU SAMA LAIN KERANA BEBOLA INI AKAN MENGEMBANG DAN MELEPER SEWAKTU PROSES PEMBAKARAN.
  6. Bakar pada suhu 160 C selama 15-25 minit bergantung kepada saiz bebola-bebola adunan anda.
  7. Sejukkan dahulu biskut sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara




No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..