Saturday, August 06, 2011

Sayur sawi seafood

Assalammualaikum..hari ni kita dah berpuasa 6 hari..alhamdulillah..masih diberikan kesihatan yang baik untuk berpuasa..eh..citer pasal bukak pose..semalam saya dah ketandusan idea nak masak apa..apa kes?baru hari ke 6 puasa ni dah tak de idea..hehe..bukak peti ais tgk ada sawi, carrot,hirisan capsicum lebihan memasak ari tu..hmm..selongkar lagi esbok tgk ada udang dan sotong..ha..fishball pun ada..dpt idea nk masak apa..

so jadilah sayur sawi seafood ni saya letak sekali suun..hahaha..saja kasi gempak nama sayur ni..sebenarnya sayur goreng je...sedapnya makan ngan nasi panas..walaupun ringkas tapi sedap dan membuka selera...kesian cik suami tak makan seafood so dia tgk jelah...lagipun kt umah ni saya sorang je yang makan sayur.. untuk cik suami saya masakkan ayam sambal kesukaan dia..
ni resepi nya walau pun ramai da tau saya letak juga..bole jadi rujukan anak2 nanti.

Bahan:

Sayur sawi seikat (di basuh, dipotong)
Bawang putih 3 ulas ( tumbuk)
1 sdb sos tiram
1 sdk minyak bijan
fish ball
Carrot (di potong panjang2)
Capsicum ( dipotong panjang, pelbagai kaler)
Suun 30 sen ( di rendam hingga lembut)
Sotong ( dibasuh dan potong bulat)
Udang (dibasuh, dibuang kulit)
garam
kiub pati ayam

Cara:
Panaskan minyak..masukkan bawag putih..tumis hingga naik bau, masukkan sotong, fish ball dan udang..gaul rata..tumis hingga masak..masukkan carrot dan sawi gaul rata...masukkan sos tiram dan minyak bijan...gaul rata..bubuh air sikit..sikit je...nk kasi lembutkan sayur...masukkan suun...masukkan garam dan kuib pati ayam.Tumis hingga masak. Siap.

*semua bahan diatas pandai2 la adjust kalau nk banyak letak banyak...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..