Wednesday, August 17, 2011

Sotong Masak Hitam...


Assalammualaikum..hari ni dah 17 hari berpuasa..alhamdulillah masih penuh lagi..ari ni selangor cuti Nuzul Quran so cik asben ada dirumah so plan nk masak yg sedap2 sikit tp bukak esbok alamak?barang basah semua da abih..hehehe...erm..nampaknya kena beli lah kejap lagi...

Ok lah kita pegi ke menu berbuka saya semalam...Sotong Masak Hitam..masa kecil dulu sotong2 ni memang jarang2 lh dapatnya..kalau ada mak saya akan masak ni atau buat sambal...dulu saya rasa lauk ni macam orang lain x buat je ye lah macam x menarik je kolor lauk nih tp rasa dia sedap ye ..tp baru2 ni saya tgk rancangan chef wan di AFC..dia ada membuat lauk ni..saya terkejut..hehehe..ada jugak yang tau lauk ni...hehhe.yang sepeselnya lauk ni antara bahan penting adalah dakwat sotong tu..ala yg ada kt janggut dia tu..amik dan simpan..sebab tu yang nama dia Sotong masak hitam..

saya ni memang peminat sotong tp cik asben tak makan lah pulak..senang citer sifot2 ni mmg la dia tak makan..kalau buat saya dan anak je makan sorang..ok lah kiter cek resepi:


Bahan:

Sotong ( dibasuh dan dipotong bulat)
Serai 1 batang (dibasuh dan diketuk)
Bawang merah sederhana besar 2 biji ( dikisar)
Bawang putih 2 ulas ( dikisar)
Cili merah 3 biji ( dikisar) *lauk ni tak perlu pedas ye...tp kalau nk pedas bubuh le byk
Halia seinci ( dikisar)
Dakwat Sotong (3 dakwat sotong dah cukup hitam dah...)
Garam

Cara:
Panaskan minyak..masukkan kesemua bahan kisar dan serai..tumis hingga naik bau..masukkan sotong..gaul rata..sotong ni x bole masak lelama sgt nanti dia liat..pastu masukkan dakwat sotong tu..gaul rata..lauk kita akan bertukar hitam..masukkan sikit air..letak garam..siap...


Selain masak ni saya jugak siapkan telur bistik feveret cik abang yelah dia tak masakn sefot2 nih...resepi bole amik kt SINI.. bertambah cik suami makan..hehe









No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..