Tuesday, August 02, 2011

Paceri Terung




Assalammualaikum..

Erm..hari hari kedua kita berpuasa..apa menu buka puasa semalam?..saya dan keluarga berbuka bersama keluarga mertua..seronok makan ramai-ramai... nak citer sikit semalam di pasar juadah..saya pergi dah lambat dalam pukul 7 camtu..jalan jam teruk menyebabkan kami sampai lambat..banyak kedai dah tutup dan jualan diorang da habis..saya terima 2 bungkus nasi beriyani percuma dengan 3 ketul ayam..besar2 tu...syukur...asalnya nk beli ayam je..tp tokeh gerai kata lauk byk dah habis tinggal nasi dan ayam je..so tak jadi lah nk beli..tetiba dia panggil saya kata ni 2 bungkus nasi saya sedekah...wah..bagusnya..byk lauk dan kuih dah habis..so kami amik keputusan untuk balik je..dalam perjalanan nk ke kereta ada kedai mamak..dia tengah membuat murtabak..so terliur pulak..saya pun belilah..tak tanya harga main beli je..ha...sekali 5 ringgit sekeping..mak datuk!! mahalnyer...terus saya kata mahalnyer..dia kata yg 2 ringgit dah habis yang tinggal 5 ringgit. Dah bungkus semua saya pun bayar lah jugak..dan saya tanya apa beza 2 ringgit dgn 5 ringgit?...mamak tu kata 5 ringgit isi murtabak daging semata...pulak..tp memang betul pun..cuma harga tu yang tak patut..huhuhu..moral of the story:lenkali nak membeli kena tanya harga dulu jgn nak ikut nafsu..hehehe.. oklah nak da panjang sgt saya membebel.. kita pulang ke pangkal jalan ye...ok lah lauk paceri saya buat hari ahad yang lepas...memang sedap dan yang paling penting mendapat pujan dari suami...hehe..tima kasih sayang...

Saya amik resepi dari my resepi bole cek resepi asal di SINI..terima kasih untuk resepi yang sedap ni..


meh kite cek resepi:

3 biji terung panjang
2 sudu besar rempah kari daging
2 cawan santan pekat
1btg kulit kayu manis
1 biji bunga lawang
2 biji bunga cengkih
2 sudu besar udang kering
2 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah/ 1/2 biji bawang besar
minyak untuk menumis
3-4 biji belimbing buluh(optional)
3-4 biji lada hijau(optional)
1/4 keping gula melaka
garam secukup rasa
Cara-cara

Blend bawang putih, bawang merah, udang kering. Gaulkan dengan rempah kari.
Terung pula, potong 2 dan setiap bahagian tu belah 4 tapi jgn sampai terputus
Tumis bahan blend tadi dgn rempah kari , kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang sehingga pecah minyak.
Masukkan santan, biarkan sampai mendidih.
Kemudian masukkan terung, belimbing, lada hijau, garam dan gula melaka. Masak sehingga kuah pekat.
Rasakan masin manisnya. kalau ada yg terkurang bolehlah ditambah.


Sedap dimakan dengan nasi panas...




No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..