Thursday, June 30, 2011

aku suka memasak

assalamualaikum..

erm..mcm tajuk kat atas ni...'aku suka memasak'..hehe...ye..aku memang suka memasak..korang suka tak?...hehe..ada yg kena memasak sebab kena makan..ada yang terpaksa masak sebab mak/ayah atau suami nak makan..mana satu?...aku tergolong dalam semua tu tapi tambah satu lagi..aku suka makan..so...kena masaklah...(tgk badan lah..hehe..tp skg i da kurus sikit okey!)..hehe..aku ni dulu xder lah se 'terror' skg bab2 masak ni(puji diri sendiri nih)...zero...tahu camner nak masak tp penyakit M tu melanda..itu lah sebabnya..tp aku belajar memasak dari menolong mak kt dapur..mak aku kalau masa zaman anak dara sunti sekolah2 dulu memang akan menjerit kat dapur suh tolong,,blender cili lah, tumbuk bawang la..buat sambal belacan lah..tukang gaul lauk la...yg paling best tukang rasa..hehe...dari situ aku belajar camner..mula2 tu ngek juga la..tp lama2 ok je..pagi2 kena masuk dapur buat bekfas..tghari tolong memasak..itu yg aku dah terbiasa buat tu seme bukan aku je...kakak aku..adik seme lah...nak dijadikan cerita masa lepas SPM..mak ayah gi Haji..so aku duk umah ngan abg nizam, adik aku hafiz dan aisyah...aku kira cam pompuan tua la kt umah masa tu..kakak kt maktab ke dah mengajor lupa plak...mimi kt asrama...jadi aku ni kena rajin2 kan diri ke dapur...mula2 tu kekok jugak..ye lah besenya memasak mak dah siapkan seme bahan cuma menumis je aku...tp kali ni kena buat sendiri..adik2 n makan so kena beranikan diri ...sedap x sedap belakang citer,,dah masak makan je lah kan?..hehe..ni kira cam paksa rela gitu...
Mula2 lauk yg aku masak sambal sotong...hehe..sambal tu...jadi la plak..adik aku apis kemain suka..ye lah bila da puji2nih semangat nak memasak tu ada...so besoknya ty plak masak kari..jadi jugak..hehe..berbakat jugak aku nih...dan seterusnya terus-terusan aku memasak...
Aku rasa memasak ni kena selalu buat..kalau x..xmenjadi...lg satu bila org puji masakan kita tu yg buat kita jadi semangat nak memasak..so sesapa yg membaca ni kalau isteri ke ibu ke memasak kalau x sedap tegur lah dgn cara elok..mcm "lauk ni sedap..tp lagi sedap kalau tambahkan garam lagi ke..atau kurangkan pedas ke.." ..ha..camtu lah...jgn terus kondem je..hilang semangat dia...lagi satu petua nk elak org tau masakan kita tu salah..buat camni..cth: kalau masakan kita termasam plak.."so org akan tanya..masam nya kuah ni..".. kita jawab camni.."masakan ni memang masam..da resepi camtu..." hehehe...mesti dia diam nyer...ingat resepi mmg camtu...x pun dia akan kata.."besenya kuah ni cam masam manis sikit"..kita jawab lah"ye ker..tu versi lain agaknya.."..hehehe....itu lah yg kenkdg aku buat...sorry ye cik abang.hehe..nanti kita perbaiki lagi...uish..aku ni da melalut da...balik ke topik tadi..bab memasak ni beselah mesti org pompuan kan?..kalau kt family aku yg sedap memasak ayah la...dia memang chef la...ayah nui suka improvise dia nyer resepi..buat camni la..buat camtu lah...mcm2...so aku melihat dia..kalau ayah bole masak mesti aku bole nyer..hehe...aku pun mcm ayah suka cuba benda2 baru...kita ni makan kena ada variety sikit,,mcm hidup..kenkdg kita suka kenkdg kita duka...itu lah pengalaman namanya..belajar dari situ...camtu gak ngan memasak tak jadi cuba lagi..tp kalau dah berkali2 tu x payah buat lagi...mesti resepi tu yg salah nih...hehe...
masa cik suami berjumpa ngan mak aku pertama kali pun dia ckp ngan mak aku...dia suka pompuan pandai masak..dia da xlarat nak beli je...so mak pandang aku...hehe..aku ni x le pandai sgt sikit2 ti bole lah...so dari mula kawen sampai skg aku x jemu2 menambah ilmu masakan ni...niat kita ikhlas nak bg yg terbaik je untuk keluarga...org kata nak ikat suami ngan perutnya..hehe...

tp apapun aku amat berterima kasih pada mak sebab mengajar aku memasak dan aku akan ajar anak aku mcmana aku diajar dulu....

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..