Friday, June 24, 2011

Kuehteow Goreng

Salam..apa khabar?

saya ni peminat kuehteow..apa jenis kuehtoew la...so kali ni saya masukkan resepi kuehteow kegemaran saya..




sedap x?hehe..bg saya dan family sedaplah.. so ni resepinyer...saya tetap share kan resepinyer walaupun ramai yang da tahu..

bahan:

Kuehteow (sebungkus)
udang
Daging dihiris nipis (ikut kesukaan byk mana)
Fish ball
Fish Cake
bawang besar (1/2 biji)
bawang putih (3 ulas)
sawi
taugeh
cili kisar (2 sudu)
sos tiram (1 sudu)
kicap cair (4 sudu)
garam
kiub pati ayam


cara:
-bawang besar dan bawang putih (dikisar)
-panaskan minyak
-masukkan daging (untuk empukkan) biar seketika
-masukkan udang
-masukkan fish ball dan fish cake
-masukkan bawang dikisar tadi..tumis hingga garing sikit
-masukkan sawi..gaul sebati
-masukkan air sikit jika terlalu kering
-masukkan garam dan kiub pati ayam
-masukkan kuehteow bila semua bahan digaul rata
-gaul sebati mee
-masukkan pula kicap cair dan sos tiram..gaul rata..
-masukkan taugeh..gaul kejap..tutup api...
-siap..


selamat mencuba...


No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..