Thursday, June 30, 2011

Sambal Goreng Tempoyak Cili Padi

Apa khabar?...

Asalnya nk upload resepi ni semalam..tp blogspot ni mcm ada problem bad error sampai mlm tadi..ni menu saya semalam...ni juga antara feveret saya dan keluarga saya sejak dari kecil lagi..kalau buat memang menambah lah makan...


Ok lah kita terus gi ke resepi ye..

Bahan dan cara:

1. Star dalam lauk ni..tempoyak..mahal betul tempoyak sekarang..tempoyak kita guna dalam 4 sudu je..tp kalai saya masuk byk sebab org tu kata ni tempoyak baru rasa dia lom rasa cam tempoyak sgt..



2. Cer tgk bahan di bawah ada tempe, tauhu, kentang dan ikan bilis..semua bahan ni di potong dan digoreng berasingan. Dan lagi satu mangkuk tu adalah bahan seperti bawang besar 2 biji, bawang putih 2 biji dan cilipadi..untuk cilipadi kalau nak byk bubuh byk..mcm saya suka pedas memang banyak lah saya bubuh (lg sedap lauk kalau pedas ye).. bahan bawang besar dan putih serta cili padi di blender halus.



-dibawah ni bahan yang di goreng berasingan di satukan dalam satu mangkuk..cam kt bawah ni ha..



3. Bila semua bahan dah disediakan..panaskan minyak..masukkan bahan yg diblender tai tumis hingga masak dan air agak kering masukkan tempoyak..gaul sebati.biar seketika..masukkan garam serta perasa..gail sebati..last sekalim asukkan bahan yg digoreng tadi..gaul rata..tutup api..siap..




selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..