Friday, July 01, 2011

Steam Velvet Cake

Assalammualaikum..selamat pagi

erm..kek ni dah lama nak buat tp selelau x sempat..mlm semalam cuba lah...alhamdulilllah jadi...resepi aku amuk dari salah seorang rakan KR nurul ida....sekrang saya pulak letak kt sini nak share ngan korang..



pada pendapat saya kek ni sama mcm kek Hawflakes masam manis tu cuma x bubuh hawflake tu je..ada rasa cam kek lapis serawak pun ada...tp memang sedap...buat dia x berapa genyah sgt..asal resepi kek ni cuma kaler hijau dan kalaer asal kek..tp aku plak menambah kaler lain..nak bg selera anak makan..memang pun..berpotong kek dia makan mlm tadi..

So ni lah resepinyer:

11/2 cwn tpg gandum
5 bj telur
225gm mentega
3/4 cwn gula
4 sudu bsr biskut marie (lbh krg 8 kpg biskut marie) blend
3 sdu bsr horlicks
11/2 sdu teh esen pandan
1/4 cwn susu manis
-ayak tpg, bis marie, horlicks n satukan rata (sebati)
-pukul mentega n gula hgga kembang
-masukkan telur satu persatu sambil pukul perlahan
-masukkan susu pekat n putar perlahan
-masukkan adunan tpg tadi yg telah d campurkan dgn biskut n horlicks
-bahagikan 2 adunan, pandan n plan (saya bahagi kepada 3 bahagian..satu rasa vanila...satu mangkuk rasa stoberi dan pandan)
-kukus seadunan kira2 stengah msk then masukkan adunan yg satu lgi (saya masukkan adunan asal kukus dalam 7 minit ..masukkan lapisan hijau pulak..dan seterusnya masukkan lapisan merah)
-kukus 1 jam 20 min atau hgga masak (saya kukus 1 jam je)

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..