Tuesday, July 05, 2011

Kek oren blended kukus

Assalammualaikum...

Apa khabar?hehe..hari ni pepagi lagi aku dah buat kek oren ni..dok dgr n baca je org buat..ha..hari ni aku buat...memang sedap kek ni...cuma kali aku buat versi kukus x bakar..kalau kukus kek dia moist sikit..lembit gitu.. kek yg paling best...teramatlah mudah..rasanya budak kecik pun bole buat...mcm namanya kek oren blended..so seme bahan blen je..terrr...siap..letak dalam loyang..kukus...


so ni resepi nya:

1 biji oren
2 cawan tepung gandum*diayak
1 sb baking powder*diayak
2 cawan gula (saya guna 1 cawan gula halus..sbb x nak manis sgt..kurangkan gula ye..kalau sesapa yg x minat manis..1 cawan pun manis dia sedang2 elok je)
3 biji telur
1 cawan minyak( aku guna minyak jagung)
1 sk pewarna kuning


Cara2:

1. oren dibasuh..dipotong tgh..buang yg urat2 putih tgh oren tu dan biji nya)..dan dipotong sekali ngan kulit. (potong kecik2)
2.seme bahan yg lain tu masukkan dlm blender..kisar halus( aku plak buat camni..masukkan seme tp oren tu aku masuk separuh..n separuh lagi..so ada lah cam kulit2 limau..ala2 lemon zest gitu..
3.masukkan dlm loyang..oles ngan minyak kt loyang
4. kukus 45 minit atau sehingga masak..

macam gambar diatas



ni lah rupa bile dah siap...


No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..