Saturday, July 30, 2011

Pengat gula bersama pisang


Assalammualaikum..

Tinggal sehari je lagi semua umat islam akan menunaikan ibadah puasa...sekejap je masa berlalu..sekarang da 4 tahun saya meraikan bulan puasa sebagai seorang isteri..tahun pertama kahwin saya mengandung anak pertama...masa tu bulan puasa memang tak larat mabuk teruk...tp tahan je lah...tahun lepas puasa saya mengandung juga tp mabuk tak seteruk yang pertama..tu yang orang kata pengalaman anak lain2... tahun ni menyambut puasa macam puasa yg lepas hari2 dok pening pikir nak masak apa bukak puasa...tiap2 tahun saya dan suami berjanji untuk pergi ke bazar seminggu sekali je..hehe..memang jadi dan yang penting dapat kurangkan kos perbelanjaan hehehe...saper kata bulan pose dapat jimat?..tp tak tau lah kalau dapat makan free ari2...hehehe...bulan puasa bukan sahaja menahan lapar dan dahaga tp menahan mata dan anak tekak ni ha...kalau ikutkan mata n anak tekak abih la semua nyer kite nak borong...sedar2 balik tengok plastik2 makanan atas meja..melambak...adush apa la yg aku dah beli ni?...erm..mula la menyesal...simpan esbok lah konon2 nak makan masa sahur....erm..tok sah harap lah memang tak makan nyer..akhirnya jadi makanan cik tong..bulan puasa cik tong sampah memang kenyang hehehe....ok lah saya ni kalau dah dapat bercerita memang tak bole nak berenti...ha ni da lari tajuk da ni...hai nora pulang la ke pangkal jalan hehehe..

ok lah..cerita pasal pengat gula bersama pisang ni..teringat ayah saya..ni antara pemanis mulut feveret masa bulan puasa...memang sedaplah dan kenyang...ayah saya kata orang dulu2 kalau yang susah tu dessert ni lah yang jadi pilihan..cuma takde lah dimakan sejuk macam sekarang...meh kita cek resepi..memang simple tp sedap dan menyelerakan..sesuai dibuat masa bukak puasa..buat masa sahur...petang balik keje tu kluar kan dari esbok makan sejuk2..fuh!!..memang pejam mata lah..hehehe..


Bahan dan cara:

-Pisang apa2 je yang jadi kesukaan tp lebih sedap kalau guna pisang nangka..*byk mana ikut suka
: dipotong serong kalau panjang sangat la..

-Gula *byk mana ikut suka...kalau suka manis2 buah so kurangkan la...

-Bunga cengkih *3 biji je...ayah saya kata jangan bebanyak sgt nanti rasa pisang tenggelam..terpulang la pada selera memasing..

* Untuk buat pengat ni sukatan air nye tak perlu banyak2 just paras2 tenggelam pisang tu..

*mula2 masukkan air dalam 2 cawan gitu..masukkan gula dan bunga cengkih biar mendidih
*masukkan pisang jgn kacau selalu nanti hancur pulak pisang tu..
*bile dah mendidih je...rasa kan gula nya..kalau da ok je kt tekak tu..tutup api..
*siap

Pengat ni bole dimakan sejuk dan panas...tp saya suggest makan sejuk2..sedap je masuk tekak tu nak2 bulan puasa....

Cubalah...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi membuka blog yg x seberapa nih..